-1 C
Sibiu
marți, februarie 11, 2025

Magisteriul eclezial și ”religiozitatea” populară

Încă din ianuarie 1990, m-am numărat printre...

Recviem pentru un mărturisitor de bună voie

La sfârșitul anului abia trecut, Sorin Dumitreascu...

Noi activități filantropice și duhovnicești la Spitalul Stejăriș din Brașov

Nașterea Domnului și perioada premergătoare acestui mare...

Filmare din anul 1929 descoperită în arhivele Universității Princeton, în care este surprins Sfântul Siluan

ArticoleFilmare din anul 1929 descoperită în arhivele Universității Princeton, în care este surprins Sfântul Siluan

În anul 2017, în urma unor lucrări desfășurate la Departamentul de Artă și Arheologie al Universității Princeton, fiind mutată biblioteca acestuia s-a descoperit după un dulap un butoi din lemn. În interiorul acestuia fuseseră depozitate câteva role de film, numeroase fotografii și plăci de sticlă. Fiind analizat acest material s-a constatat că era rodul unei călătorii la Sfântul Munte și Meteora. Aceasta a avut loc în anul 1929 și a durat peste două luni, fiind inițiată de pictorul rus Vladimir Perfilieff.

Cu un an înainte, scriitorul Boris Zaițev publicase o carte, numită Athos, care oferea: informații cu privire la istoria unor așezăminte monahale athonite, impresii, dar și portretele unor monahi și convorbiri purtate cu aceștia. Posibil ca Perfilieff să fi cunoscut și lecturat această carte. A fost însoțit de Floyd Crosby, cel care a fotografiat și filmat și de Gordon McCormyck, cel care a finanțat expediția și a suportat costurile materialelor de filmat și fotografiat, totodată fiind cel care după cel de-al Doilea Război Mondial donează aceste materiale Universității Princeton, pe care o absolvise cu ani în urmă. Se va așterne timpul și uitarea peste ele, majoritatea peliculelor de film deteriorându-se în acel butoi din spatele rafturilor cu cărți. Prin lucrarea lui Dumnezeu se vor păstra însă câteva filmări, între care una din mânăstirea Sfântul Pantelimon, în cadrul căreia este surprins și Sfântul Siluan.

Cei trei au fost însoțiți de tânărul scriitor Anastasios Hatzimitsos, devenit mai târziu profesor de limba engleză, ajutându-i cu traducerile în limba greacă, necesare deplasărilor în celelalte mânăstiri athonite.

Gordon McCormick (1894-1967) s-a născut în Lake Forest, Illinois. A studiat la Princeton. A luptat în Primul Război Mondial, la sfârșitul acestuia studiind vreme de câțiva ani arhitectura la Paris, de care era pasionat, fiind interesat în egală măsură și de arheologie. A participat câteva luni la o expediție arheologică organizată de Princeton, la Sardes. Reîntors în America, vreme de câțiva ani practică arhitectura în parteneriat cu o firmă din New York. Se stabilește la Chicago unde rămâne până la sfârșitul vieții. De aici întreprinde numeroase călătorii în Europa și Orient, colecționând obiecte de artă.

Floyd Crosby (1899-1986 ) a fost un renumit director de imagine la Hollywood. În 1931 a câștigat premiul Oscar pentru fotografie, în munca sa la filmul Tabu: A story of the South Seas, film mut, în regia lui F.W.Murnau. A filmat expediția Bedaux (1934) și a contribuit la realizarea multor filme, câștigând Globul de Aur de asemenea ca director de fotografie la filmul High Noon (1952). Cei doi fii ai săi din prima căsătorie au fost pasionați de muzică, fiul mai mic, David Crosby (1941-2023) fiind un renumit compozitor și fondator al trupelor de muzică: The Byrds, Crosby, Stills and Nash.

Pictorul Vladimir Perfilieff (1895-1943) s-a născut în estul Siberiei și a fost căpitan în armata țaristă. Va lua parte și la războiul civil, păstrându-se un portret pe care acesta l-a făcut generalului Denikin, din Armata Albă. În 1920 emigrează în Statele Unite ale Americii. Aici organiza prelegeri, în care pe baza experiențelor sale trăite în vremea Primului Război Mondial, Revoluției și războiului civil care a urmat în Rusia acelor ani construia și oferea publicului povestiri interesante despre vremuri, oameni și locuri necunoscute. A fost pasionat de pictură, realizând portrete, dar și peisaje surprinse în călătoriile sale.

Observăm cum toți aceștia au avut în comun pasiunea pentru: artă, călătorie și inedit, lăsând această importantă moștenire în imagini, imortalizată prin sufletul și ochii lor.

La o distanță de aproape un secol majoritatea acelor role cu peliculă de filmare s-au distrus din cauza condițiilor improprii în care au fost depozitate. S-au salvat doar câteva filmări, între care o prețioasă filmare din mânăstirea Russikon, din timpul în care viețuiau acolo Sfântul Siluan și Sfântul Sofronie Saharov, singura cunoscută la momentul de față. În acele cadre sunt surprinse două importante personalități: egumenul mânăstirii, arhimandritul Misail și Sfântul Siluan Athonitul.

Obștea mânăstirii a fost filmată la ieșirea din trapeză. Egumenului Misail i se aduce un covoraș pe care stând înaintea ușilor trapezei binecuvântează pe cei care ies, între cei prezenți putând fi văzut și Sfântul Siluan, nu doar fugitiv, ci rămânând mai multe momente în cadru, așezându-se în lateralul ușilor trapezei.

Au mai supraviețuit de asemenea: o filmare cu un pustnic rus Ilya care viețuia în preajma Mânăstirii Sfântul Pantelimon, dar și filmări din afara Sfântului Munte, precum cele cu vlahi din satele regiunii Kalambaka, în care poate fi observat portul lor, trecerea turmelor acestora prin apa unui râu, de asemenea și soțiile acestora pot fi văzute cum traversează prin vadul apei, în vreme ce mâinile lor lucrează, dar și filmarea momentului în care un monah este urcat cu scripetele la Meteora..

Alături de aceste filmări, care cumulează în total durata a 33 de minute s-au mai păstrat în jur de 300 de fotografii și aproape 100 plăci de sticlă. Acest material este de o mare importanță, prin faptul că înregistrează crâmpeie din viața monahală, oferind o prețioasă mărturie despre mânăstirile și viața athonită de la sfârșitul anilor 20 și începutul anilor 30, dar mai ales prin acele câteva cadre în mișcare care s-au păstrat, lucru extrem de rar pentru acea perioadă. Dat fiind faptul că cel care a condus expediția era de naționalitate rusă, cunoscând limba rusă, oferă un prețios material documentar despre mânăstirea Russikon prin bogăția fotografiilor realizate acolo, cât și singurele cadre filmate în care apar: Sfântul Siluan, egumenul Misail și obștea mânăstirii. Sunt imortalizate în fotografii și câteva din atelierele mânăstirii Sfântul Pantelimon, dar și alte mânăstiri athonite, în care sunt redate: imagini din interiorul și exteriorul acestora, chipuri ale unor monahi, elemente de arhitectură și diverse secvențe din viața mânăstirilor.

Aceștia nu s-au axat pe înregistrarea unor manuscrise, ci interesul lor a fost surprinderea vieții monahale din acea perioadă, în toată noutatea ei care se descoperea ochilor acestor străini veniți de departe. Sunt imortalizate de asemenea și elemente de arhitectură cât și cadre naturale pitorești.

Venind dintr-o cultură diferită, contactul cu Sfântul Munte i-a impresionat, după cum Floyd avea să mărturisească peste ani într-un interviu realizat de scriitorul Nick Pasquariello. La doi ani după această călătorie câștiga premiul Oscar pentru fotografia din filmul Tabu, la care a filmat cu aceeași cameră pe care a folosit-o și la Sfântul Munte.

Interesant mai este și faptul că monahii au primit să fie fotografiați sau filmați, existând și astăzi o mare rezervă și reticență la acest fapt. Aceste materiale erau destinate spre a fi folosite de către Perfilieff în cadrul întâlnirilor sale organizate cu publicul american, în care el avea să vorbească despre Sfântul Munte și Meteora prezentând dimpreună cu povestea unui spațiu fascinant, acele fotografii și filmări. Fiind la acea vreme un loc aproape necunoscut pentru cei mai mulți dintre americani și extrem de interesant și surprinzător prin specificul lui, urma să capteze interesul și atenția.

Aceste inedite și prețioase fotografii sunt în prezent digitalizate urmând a fi editat în primăvara acestui an un album în America și Grecia cu materialul fotografic existent. În arhivele acestei universități mai există prețioase materiale ale unei călătorii în Sfântul Munte, întreprinsă de profesorul de artă și arheologie Kurt Weitzmann în anul 1935, cuprinzând manuscrise vechi din mânăstirile athonite.

La Tesalonic a fost organizată în anul 2023 în sediul Vatra Athonită vreme de câteva luni o expoziție în care au fost prezentate publicului o parte a acestor fotografii precum și filmările.

Un părinte athonit mi-a vorbit despre această expoziție și despre imensa valoare a acestor fotografii, năzuind cumva ca această expoziție să aibă loc și în țara noastră. Totodată se gândea că această expoziție ar putea fi un bun început pentru întemeierea unui centru de studiu al relațiilor românești cu Sfântul Munte, dar și a moștenirii patristice athonite, toate acestea sub îndrumarea Bisericii, ca astfel să-și poată aduce rodul binecuvântat. Astfel de Institute există de multă vreme în celelalte țări ortodoxe, ocupându-se cu studiul: arhivelor, iconografiei, legăturilor din trecut, publicând aceste cercetări și documente, de mare folos. Un pas important este și viitoarea apariție la Editura Bizantină prin strădania părintelui Constantin Coman a unui album cu darurile făcute de domnitorii români Sfintei Mânăstiri Vatoped.

Check out our other content

Check out other tags:

Most Popular Articles